Sov godt og længe med melatonin

Søvn er meget vigtigt for dit mentale og fysiske velbefindende – mere end du måske lige går og tror. De færreste mennesker kan klare sige igennem fris

Søvn er meget vigtigt for dit mentale og fysiske velbefindende – mere end du måske lige går og tror. De færreste mennesker kan klare sige igennem friske og veloplagte gennem en helt almindelig arbejdsdag, hvis de har ligget vågne hele natten. Og du kender sikkert alt til den udmattelse, som indfinder sig ved permanente søvn problemer.

Er det farligt at sove for lidt?

Måske tror du, at de mange timer, hvor du ligger og roterer som en grillkylling, skyldes stress i hverdagen. Men faktisk kan det sagtens risikere at forholde sig lige omvendt. Søvn problemer og søvnløshed er en stor medvirkende faktor i forhold til udvikling af stress. Søvnen er nemlig nødvendig for at krop og hjerne kan restituere og regenerere, og dermed genskabe balancen i systemet.

En god nats søvn, som inddrager alle søvn faser, kan gøre en kæmpe forskel, når det handler om dit mentale velvære. Og dette har meget stor indflydelse på din evne til at tackle stress i hverdagen. Derfor bør du tage din nattesøvn endog meget alvorligt. Du bliver nødt til at håndtere dine søvn problemer, hvis du ikke skal gå ned med flaget. I det følgende kan du læse mere om hvad du selv kan gøre.

Boost din melatonin produktion med simple tricks

Du kan for eksempel begynde med at smide alle skærme ud af dit soveværelse. Skærmene udsender et kunstigt lys, som minder om dagslys, og som kan forlede hjernen til at tro at det stadig er højlys dag. Hjernen vil så ikke fortælle koglekirtlen, at den skal udskille melatonin – et hormon, som muliggør den gode nattesøvn. Og så kan du tælle får hele natten.

Du kan også give produktionen af melatonin en hjælpende hånd med Zenbev, et godkendt kosttilskud baseret på de tryptofan holdige græskarkerner. Du kan læse mere om melatonin, tryptofan og Zenbev på din online melatonin guide.

COMMENTS

Seneste kommentarer